Turist i Stockholm

ja, jag vet att jag ligger ett par dagar efter, men försöker faktiskt ta igen det nu.

Annandag påsk skulle min bror åkte tillbaka till Stockholm igen efter ett besök här hemma, så jag och pojkvännen åkte med och tog en spontantripp till huvudstaden. Vi gick hårt ut i äkta turist-style och besökte Livrustkammaren, slottets paradvåningar, Skattkammaren och muséet Tre Kronor, som ligger i en riktigt gammal del av Stockholms slott.
Vi är riktiga historie-nördar, och Livrustkammaren var nog klart bäst (i alla fall om man frågar Tobias). Förutom att det inte fanns någon temporär utställning, alltså var bara halva muséet öppet, men det kostar lika mycket. Dåligt, tycker jag!

Tre Kronor var också  riktigt intressant, fast vi hade en hel del problem med att hitta dit.. Där inne kunde man se hur slottet såg ut förr, och de visade riktiga utgrävningar som gjorts på plats och fynden man hittat där.


Streiff heter hästen på skylten.

Skylten till Livrustkammaren, hästen på bilden heter Streiff och var med vid slaget vid Lützen. Historien om honom är rätt unik, överlevde bland annat branden i Stockholms slott - som uppstoppad.



Här är det vaktavlösning inne på borggården. Det var rätt varmt den där dagen, så han som fick gå därifrån var nog ganska glad över det.

En tur i Gamla Stan blev det självklart också. Middag åt vi på en uteservering, solen lyste hela dagen och det var riktigt varmt och skönt.


Dag två, som också var hemresedagen, hann vi bara med Armémuséet. Också lite knepigt att hitta till (i alla fall helt utan karta), men vi lyckades med det också. Vägen dit gick vi förbi Riksdagen, Segerskapalatset och en helt del kungar (statyer, alltså).

Tobias, som hela tiden klagat på att jag hade med mig teleobjektivet till kameran, kan dock inte förneka att man inte få denna bilden så snygg med något annat..

Precis som riksdagen beslutat att han skulle kallas.

Gustav Adolf den Store.




Jag framför sockeln till samma staty.


Kommentarer
Postat av: Anna

du får komma å hälsa på mig snart oxå!;)

2009-04-23 @ 20:49:48
Postat av: Katarina

Till Anna:

Tja, med min rekordlön på 1200:- denna månaden så dyker jag nog upp vilken sekund som helst (;

2009-04-24 @ 14:19:19
URL: http://englandsaret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0