På promenad i stan, del 2

På 50 och 60-talet blommade Uddevalla upp, stadens befolkning ökade drastiskt på grund av att varvet expanderade och detta ledde till att en hel del nya stadsdelar blommade upp. De flesta blev aldrig roligare än en större samling höghus med någon mataffär och post i mitten. Då de flesta mataffärer är nedlaggda och ersatta av pizzerior finns det lite anledning att besöka dessa invandrartäta områden, förutom ett. Det finns ett ställe som fortfarande har något att erbjuda - Tureborg. Och det var självklart dit jag släpade pojkvännen en solig dag i mars.

Varför är du Tureborg så unikt? Jo, för att det har en borgruin högt upp på ett berg, byggd efter inspiration av medeltida borgar i Tyskland, och självklart utrustad med ett torn.

Aningens kallare och lite mindre soligt än väntat.

Tyvärr är vägen dit lång och brant..



Då man kommer från norr är detta det första man ser av själva borgen.



Efter det kommer den norra porten, och tornet blir synligt.



Från söder är synen istället denna. Vinkällaren med dess gallerklädda fönster är fortfarande intakt, och det var från detta håller jag kom ridande en dag för längesedan - och kände mig väldigt mycket som Ronja Rövardotter. Dock satt jag på en fläckig shettis istället för en fuxfärgad islandshäst, men det är ju bara detaljer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0