Karelska piroger

Idag har jag passat mamma och pappas hus eftersom de hade en mattläggare där, och för att fördriva tiden bakade jag lite karelska piroger. De blir jättegoda som kvällsmat med en kopp the till, fast kokboken rekommenderar lustigt nog öl som matdryck.

Så här gör man:



Steg 1: Skala potatis. Även om det verkligen inte är svårt att göra piroger, är detta nog ändå det klart lättaste momentet.

Steg 2: Koka potatisen och gör mos av den. Krydda precis som vanligt, men lägg till två ägg i moset förutom smör och mjölk.

Steg 3: Rör ihop degen tills den blir fast och smidig. Ingredienserna till degen är 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl rågmjöl, 1-2 tsk salt och 2 dl vatten. Busenkelt! (Karelen var för det mesta ganska fattigt...)



Steg 4: Dela upp degen i små bitar (en deg sägs ge ca 20 piroger) och kavla sedan ut dem tunt.

Steg 5: Lägg de färdigkvalade bitarna på en plåt.

Steg 6: Klicka ut potatismos i mitten av degarna, och vik sedan in kanterna så att de ser ut som små "mockasiner". Se bild.

Steg 7: Sätt in pirogerna i ugnen (som skall vara på 275 grader) och stek tills moset får lite fina bruna fläckar och allt ser färdigt ut.



Steg 8: Lägg över pirogerna på ett galler och pensla/doppa dem med en blandning av smält smör och mjölk. Låt svalna under bakduk.

Nu är de klara! Piroger värms lätt i micro eller ugn på låg värme, och äts med äggsmör (mosade ägg blandat med en klick smör och salt). Hur gott som helst, och framför allt billigt! Varken kött eller mjölk i, om man väljer mjölkfritt smör vill säga.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh vad smaskigt det ser ut.. Var det svårt att göra?

2009-09-03 @ 18:49:30
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: THERÉSE

åh vad jag älskar dem - fick det alltid av mormor när man var liten!^^ har inte ätit det på evigheter.



sv: oj.. varför funkar det inte att gå ur då..?

2009-09-03 @ 20:21:29
URL: http://tettelush.blogg.se/
Postat av: THERÉSE

sv: hahaha, jag får nog göra det! ^^

2009-09-03 @ 20:38:13
URL: http://tettelush.blogg.se/
Postat av: Katarina

det blev jättegott! ^^ även om jag tror att jag inte behövt så mkt potatismos som jag hade :P

2009-09-15 @ 20:33:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0