Hur kan någon så känd vara så okänd?

Jag har länge letat efter något verk av fotografen Weegee (eller Arthur Felling som han egentligen heter) i tryckt form, men det är svårt att finna. Ibland finns vissa bilder, men aldrig det motiv eller format jag vill ha.

Få känner till honom. Ens få fotografer känner till honom, och då är hans bilder i en klass helt för sig själv. Mästerverk. Han fotade New York, människorna och staden.

Kanske inte de mest vackra bilder, men väldigt spektakulära. Som den här från Coney Island Beach:

av mästerfotografen WeeGee

eller varför inte Cake box murders? Hans bilder har något mer, en historia bakom.


Mitt sökande har inte varit fruktlöst, efter många år (kanske sisådär fyra-fem?) av spontana och sporadiska dammsugningar av internet har jag äntligen funnit något. Ett av många antikvariat i Uppsala (ibland älskar jag den här staden) har en sökningsbar katalog och tänka sig, där - under kategorin för fotoböcker, fanns det jag ville ha. En hel bok med bara Weegee, på sisådär 180 sidor.

Klickklick, sen ska jag dit och hämta den någon dag (så länge inget oförutsett händer).


Kan ju nämna att jag tidigare stått i just omtalade antikvariat och letat bland hyllorna för fotoböcker, men då fruktlöst. Vill ni också att era guldkorn ska dyka upp som gubben i lådan, kika in på www.rodarummet.nu.

Kommentarer
Postat av: Becca

Fin blogg du har, om du vill kan du vara med och tävla i dagens blogg!:D

2011-01-31 @ 11:43:45
URL: http://rebeccahnilsson.blogg.se/
Postat av: prinsessanadia

Tyvärr så kan man ju vara hur bra som helst på något utan att nödvändigtvis bli känd..

2011-01-31 @ 12:14:06
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Angelica

Vilken gullig blogg! :D



Kolla gärna in min stor bloppis! Massor av fynd. Har nu lagt ut en snygg skinnjaka i mc-modell :)

2011-02-01 @ 18:35:18
URL: http://linchies.blogg.se/
Postat av: LIJNA

allt bra?:)

2011-02-03 @ 14:33:42
URL: http://angelijnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0